Preventie

Een goede mondgezondheid is erg belangrijk. Daarmee kun je cariës (gaatjes) en tandvleesproblemen voorkomen. Tandvleesproblemen hebben een toenemend verloop: van een lichte ontsteking met weinig tandsteen tot een ernstige ontsteking van het tandvlees en bot waarbij zelfs tanden verloren kunnen gaan (parodontitis). Daarom is het belangrijk om de conditie van het tandvlees in de gaten te houden. Dit doen wij door het tandvlees te meten en het gevormde tandsteen weg te halen.

Niet alleen is onderhoud belangrijk om tanden en kiezen in een zo goed mogelijke staat te houden maar ook omdat de mond een belangrijke invloed heeft op de algehele gezondheid. Zo hebben ontstekingen van het tandvlees bijvoorbeeld een invloed op vroeg geboorte, hart en vaatziekten, diabetes, respiratoire (luchtweg) aandoeningen, auto-immuun afwijkingen en kanker.1–3

Ook hebben tanden en kiezen een invloed op de inname van voedsel, en daarmee een grote invloed op het kunnen opnemen van vitaminen, mineralen en bouwstenen om een gezond lichaam te hebben.

Naast alle gezondheidsaspecten speelt de esthetiek een rol.

Tanden vervullen een belangrijke rol in zelfvertrouwen, sociale interactie maar ook in het krijgen van een baan en partner. Als tandartsen wordt ons dit met name duidelijk bij de ingrijpende esthetische behandelingen die wij doen. Patiënten komen na een esthetische behandeling bij ons terug met de meest bijzondere verhalen.

Maar beter is het om te voorkomen dan te genezen! Vandaar ook veel aandacht van onze kant voor je mondhygiëne. Hieronder vindt je uitgebreide informatie over het reinigen en schoon houden van je gebit en tandvlees.

Schuiven naar boven